دومین شماره نشریه مطالعات تفسیری آلاءالرحمن منتشر شد  
کد خبر: 3829936
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
از سوی جامعه الزهراء(س)؛

دومین شماره نشریه مطالعات تفسیری آلاءالرحمن منتشر شد  

گروه حوزه‌های علمیه ــ دومین شماره فصلنامه داخلی علمی-تخصصی مطالعات تفسیری آلاءالرحمن از سوی گروه علمی تفسیر و علوم قرآن جامعة‌الزهرا(س) منتشر شد. 

دومین شماره نشریه مطالعات تفسیری آلاءالرحمن منتشر شد  به گزارش ایکنا، دومین شماره فصلنامه علمی تخصصی مطالعات تفسیری آلاءالرحمن به صاحب امتیازی جامعه‌الزهرا(علیهاالسلام) از سوی گروه علمی تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا علیهاالسلام منتشر شد.
در شماره جدید آن مقالاتی با عناوین «ارتباط کلامی همسران از منظر آیات، روایات و روان‌شناسی» نوشته معصومه نخعی و عباس آزاد؛ «بررسی مؤلفه‌های همسرداری زنان با تکیه بر آیات و روایات» نوشته فاطمه علی‌زاده علی آبادی؛ «جایگاه کرامت زنان در آموزه‌های دین اسلام با تأکید بر آیات قرآن» نوشته ثریا شاعیدی و«عوامل کرامت انسانی از دیدگاه قرآن و اعلامیه جهانی حقوق بشر» نوشته صغری نورافشان و محمدمهدی باباپور منتشر شده است.
«نقش مسئولیت‌پذیری در اصول تربیت اسلامی از نگاه قرآن و حدیث» نوشته فاطمه همایون و سید علی حسینی‌زاده و «ویژگی‌ها و شاخصه‌های یاران امام‌زمان(عج) در قرآن کریم با تأکید بر دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی» نوشته الهام خاضعی‌نیا و اعظم وفایی از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره از فصلنامه است.
موضوع «عوامل کرامت انسانی از دیدگاه قرآن و اسناد جهانی حقوق بشر» عنوان یکی از مقالات این نشریه است که نویسنده در بخشی از آن به بیان اختلاف دیدگاه قرآن کریم و آنچه که در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده می‌پردازد؛ نگارنده می‌نویسد: «اموری چون تقوا و اخلاص و شهادت از دیدگاه اسلام، برای انسان کرامت‌آفرین محسوب شده، درحالی‌که چنین مفاهیمی از دیدگاه نویسندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر، اموری توهمی و خرافی و ساده‌اندیشانه و چه‌بسا عاملی مثل شهادت را نوعی باخت برای انسان می‌داند.»
«ویژگی‌ها و شاخصه‌های یاران امام‌زمان(عج) در قرآن کریم با تأکید بر دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی» عنوان مقاله دیگری است؛ در این مقاله به این نکته تصریح شده که یاران امام‌زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دارای ویژگی‌ها و مشخصاتی همچون معرفت، ولایت‌پذیری و انتظار فرج حضرت‌ولی‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستند. علامه طباطبایی(ره) ارتباط آیات مهدویت با مشخصه‌های یاران آن حضرت را از باب «جری» و «تطبیق» می‌داند. در این مقاله دیدگاه آلوسی (م.۱۲۷۰ق) از مفسران اهل‌سنت و صاحب تفسیر «روح المعانی»، نیز ذیل برخی آیات بررسی شده است.
گروه علمی تفسیر و علوم قرآن معاونت آموزش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از اساتید و پژوهشگران، به‌ویژه دانش‌پژوهان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام دعوت می‌کند، مقالات پژوهشی در عرصه‌های تفسیر و علوم قرآن و یا مباحث میان‌رشته‌ای علوم قرآنی با سایر علوم را جهت بررسی و انتشار آنها در شماره‌های بعدی، به ایمیل فصلنامه به نشانی N.Qurani@jz.ac.ir ارسال کنند.
انتهای پیام
captcha